Kruithuisstraat 124
1018 WW Amsterdam

T 020 - 422 02 89
M 06 - 53 23 20 59
 

Twee werelden

[3 november 2010] Soms heb je het idee dat je in twee werelden leeft. Ik kreeg dat idee (weer eens) toen ik de column van Youp van ’t Hek las in NRC-Handelsblad zo’n anderhalve week geleden. Zijn relaas over klanten die maar geen koning werden leverde een continue stroom aan reacties op van mensen die zich herkenden in de ellende die de zoon van Youp had meegemaakt met een callcenter. Vooral het gebrek aan service schiet veel klagers in het verkeerde keelgat. Resultaat: een website, Youp die spreekt op een congres, een televisieoptreden bij Pauw & Witteman. Kortom Youp heeft een gevoelige snaar weten te raken bij velen van ons, je wordt niet gehoord als klant. Dat is de ene wereld.
De andere manifesteerde zich onlangs op het Ad Congres, een reclamecongres. Daar sprak de bekende Danah Zohar, filosofe, auteur, kenner van hoe management werkt en spiritueel denker. Zij heeft beslist een lenige geest (anders kom je niet zo ver) en hield haar gehoor voor dat reclamemakers tot de invloedrijkste mensen ter wereld behoren, zelfs meer nog dan politici. Reclamemakers zijn te beschouwen als tovenaars van de verbeelding. Klinkt mooi, Zohar weet haar publiek handig en effectief te bespelen en zeker ook te enthousiasmeren. Met je hoofd in de wolken lopen is heerlijk, het is alleen knap zuur wanneer je de alledaagse werkelijkheid weer tegenkomt in die eerste wereld zoals Youp en zijn vele lotgenoten hebben ervaren.
De hamvraag is natuurlijk waarom deze twee werelden zo ontzettend weinig op elkaar lijken? Het antwoord is simpel: dromen is heerlijk, maar we weten al lang dat de meeste dromen bedrog zijn.